Wat is een zoekmachine vriendelijke URL?

Wat is een zoekmachine vriendelijke URL?

Krijgt jouw website niet de aandacht die het verdient? Ligt jouw websiteverkeer veel lager dan je verwacht? Streef jij naar een hogere zichtbaarheid in de zoekmachines?

Dan kunnen zoekmachine vriendelijke URL’s niet ontbreken.

Maar wat is een zoekmachine vriendelijke URL precies en waarom is dit belangrijk voor SEO? In dit blog lees je er alles over.

Wat is de definitie van een zoekmachine vriendelijke URL?

Een zoekmachine vriendelijke URL is een webadres dat zowel voor menselijke lezers als voor zoekmachines geoptimaliseerd is. Het zorgt ervoor dat je website beter geïndexeerd wordt en dat zoekmachines de inhoud van je pagina beter begrijpen.

Als je dit goed op orde hebt, dan resulteert dit in een hogere rangschikking in de zoekresultaten met als gevolg meer (organische) bezoekers op je website.

Een zoekmachine vriendelijke URL is gemakkelijk te lezen door zoekmachines. In veel CMS ziet een URL er als volgt uit:

  • www.hardloopschoenen.nl/index.php?id=123.

Een zoekmachine kan hieraan niet zien waar de pagina over gaat.

Is de URL echter zoekmachine vriendelijk, dan zou deze er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

  • www.hardloopschoenen.nl/dames-nike (als de pagina gaat over Nike dames hardloopschoenen).

Hoe creëer je een zoekmachine vriendelijke URL?

Om een zoekmachine vriendelijke URL te creëren hanteer je de volgende simpele stappen:

  • Maak gebruik van korte URL’s die de inhoud van je pagina goed weerspiegelen, hou het kort en relevant;
  • Om zoekmachines te helpen te begrijpen waar je pagina over gaat, is het belangrijk om relevante zoekwoorden op te nemen in je URL;
  • Om woorden in de URL te scheiden maak je gebruik van een koppelteken (-). Vermijd speciale tekens, zoals spaties of onbegrijpelijke tekens;
  • Gebruik geen woorden die overbodig zijn in je URL en maak geen gebruik van hoofdletters.

Gratis e-book
Je blog vindbaar maken voor Google

Ontdek in 7 simpele stappen hoe je jouw blogs zo plaatst dat ze vindbaar worden in Google (en dat je dit binnen een half uur gedaan kunt hebben).

Blogs vindbaar maken in Google

Direct in je mailbox!

Wat is een SEO vriendelijke URL en waarom is het belangrijk?

Een SEO vriendelijke URL is een doordachte combinatie in plaats van een willekeurige reeks aan woorden en tekens. Dit is belangrijk, omdat mensen in één oogopslag moeten kunnen begrijpen waar je pagina over gaat. Dit vergroot het vertrouwen van jouw website bezoekers; niemand klikt graag op een link die er verdacht uitziet.

Daarnaast gebruiken Google en andere zoekmachines de URL om de relevantie van een pagina te bepalen. Dit zorgt voor een hogere ranking in de zoekresultaten.

Hoe kijken zoekmachines naar URL’s?

De URL is het eerste wat een zoekmachine ziet. Je begrijpt dus dat die URL best belangrijk is! Is jouw URL beknopt en duidelijk? Dan kan dit een verschil maken tussen een top-ranking en een gemiste kans.

De basis van een goede SEO URL structuur is kort, logisch en beschrijft waar de pagina over gaat. De URL moet in één oogopslag duidelijk maken wat de inhoud van de pagina is.

Probeer de URL zo kort mogelijk te houden voor het beste resultaat. Gebruik geen onnodige woorden, nummers of speciale tekens.

Woorden zoals ‘en’, ‘of’ en ‘maar’ hebben in principe geen toegevoegde waarde, dus deze kun je prima weglaten.

Handige tips om je URL structuur vandaag nog te verbeteren

Handige tips om je URL structuur vandaag nog te verbeteren

Wil je hoger in de zoekresultaten terecht komen en meer bezoekers naar je website trekken? Onderstaande tips helpen je om een betere URL structuur te hanteren.

Tip 1 | Vermijd codes of nummers

Het voornaamste doel van een zoekmachine vriendelijke URL is dat het goed weerspiegelt waar de pagina over gaat. Vermijd daarom nummers en codes.

Wat is de inhoud van je pagina en hoe kun je dit het beste en zo beknopt mogelijk overbrengen op jouw klanten en zoekmachines?

Tip 2 | Maak gebruik van koppeltekens (-)

Een koppelteken wordt door de zoekmachines als een spatie gezien. Dit betekent dat ieder woord in je URL afzonderlijk herkend wordt. Voor de optimalisatie en leesbaarheid van je website is dit super belangrijk!

Maak je gebruik van onderstrepingstekens (_) dan herkent een zoekmachine jouw URL als één woord.

Tip 3: Gebruik geen datums en jaartallen

Maak je gebruik van datums in je URL? Dit suggereert dat je content verouderd is, zelfs als de inhoud nog helemaal hip en happening is.

Stel je hebt een geweldig artikel geschreven in 2019 en je hebt het jaartal verwerkt in de URL. Vier jaar later wil je het artikel verversen. Wanneer je een datum in je URL hebt gezet, moet je redirect gaan aanmaken en constant je URL blijven updaten. Dit zorgt voor onnodig veel extra werk.

Zorg er altijd voor dat de URL’s kort en bondig zijn. Voeg geen datum of een jaartal toe, dit maakt de URL alleen maar ingewikkelder en langer.

Tip 4 | Plaats je zoekwoorden aan het begin van je URL

Lange URL’s worden in de zoekresultaten afgekapt, daarom is het belangrijk om je zoekwoord helemaal vooraan te zetten. Mensen hebben weinig tijd en scannen als het ware de zoekresultaten, op zoek naar het beste artikel voor hun zoekvraag.

Staat jouw zoekwoord vooraan in de URL? Dan is de kans een stuk groter dat de bezoeker op jouw link klikt! Hij of zij kan namelijk in één oogopslag zien waar de pagina over gaat.

Het belang van een zoekmachine vriendelijke URL

In dit blog heb je kunnen lezen hoe belangrijk het is om aandacht te besteden aan je URL’s. Het creëren van een zoekmachine vriendelijke URL is een essentieel onderdeel van een goede SEO strategie.

Het zorgt ervoor dat de zoekmachines beter begrijpen waar jouw pagina’s over gaan, waardoor je hoger in de zoekresultaten terecht komt. Met als gevolg dat je meer (organische) bezoekers naar jouw website trekt.

Blogs plaatsen uitbesteden

Je blogs in
een mum van tijd online

De Blogplaatser plaatst je blogs: grafisch strak en tot in detail geoptimaliseerd voor Google. Zodat jij je volledig kunt focussen op het schrijven van je blogs.

Of bel direct: 0643794997

Vergelijkbare berichten